Hur man Skriver ett Apotek affärsplan

Du har beslutat att inleda en affär för att öppna ett apotek. Se till att du har fyllt i alla nödvändiga papper för federala statliga och lokala registrering för din organisation, företagshälsovård licens, Employer Identification Number och detaljhandel tillstånd. När dessa steg är klara, är det dags att börja på allvar på att bygga en affärsplan för att säkra finansieringen för apoteket. Du kanske behöver.


1. Vänta tills du är klar med alla andra delar av din affärsplan innan du bygga en sammanfattning. Din sammanfattning ska vara skriven på ett sätt som kommunicerar varje aspekt av din affärsplan i mer än ca tre sidor. Använd råd som finns i “Inc. magazine” för att utveckla affärsplan och sammanfattning för att stärka dina mål: “En bra affärsplan kommer att hjälpa dig att få finansiering, ordna strategiska allianser, locka nyckelpersoner och stärka ditt självförtroende.

2. Översyn många resurser tillgängliga för att utarbeta syfte och beskrivning av din affärsplan. Förklara syftet med din verksamhet. Om du har identifierat en nisch på marknaden, förklara dina skäl för att välja denna marknad. Ett exempel på en nischad marknad är en lokal där det finns en stor population av äldre som bor ensamma eller i närheten serviceboenden. Beskriva din roll för ditt apotek. Om du har för avsikt att vara ” hands-on, beskriver din utbildning, meriter, kvalifikationer och bevis av registrerade apotekare licens. Dessutom, lista dina tidigare prestationer och inkluderar exempel på affärsmannaskap, såsom ytterligare referenser, tidigare anställning eller företagande. Om du behöver pengar till ditt apotek företag kan du överväga.

3. Granska resultat från marknadsundersökningar och förstudier. Dessa är viktiga inslag i en övertygande affärsplan. Frånvarande omfattande forskning, finns det ingen anledning för potentiella investerare tror att verksamheten kommer att blomstra. Potentiella investerare har mer förtroende för en affärsplan som innehåller tillförlitlig marknadsundersökning och förstudie data. Din marknad forskningen måste fokusera på mer än bara den målgrupp – karta dina konkurrenters platser, marknader och tjänster som de tillhandahåller. Identifiera etablerade kontakter i din målgrupp område och professionella kontakter du har för leverans av kvalitet läkemedel. I alla, din affärsplan ska innehålla forskning som visar på ett verkligt behov för ditt apotek. Konstruera en beskrivning som skiljer ditt företag från andra. Du kan planera att erbjuda tjänster som andra apoteken inte kan ge. Inkludera ditt förstudie data. Information som hänför sig till zonindelning, marknader och utveckling av kostnader, tillgänglighet och konkurrenskraftiga priser av farmaceutiska produkter du tillhandahåller, och för eventuella ytterligare tjänster du erbjuder att öka den potentiella framgången av ditt apotek. Förklara hur du tänker tävla mot större säljs vars priser är baserade på deras förmåga att inköp av läkemedel och medicinska förnödenheter i större volym till lägre kostnader. Personlig uppmärksamhet och leverans service finns två idéer som kan skilja dig från resten.

4. Beräkna din start-och driftskostnader. Den här delen av din affärsplan förtjänar särskild uppmärksamhet på detaljer. Potentiella investerare, behöver veta att du planerar att tillbringa start finansiering. Ge information om operativa kostnader, krav på byggnader, om någon, och inledande inventering. Inte lowball din uppskattningar och överskatta inte dina kostnader. Antingen extrema kan ge upphov till frågor om hur realistisk du är och om du inte förstår vad det innebär att starta ett företag. Projicera operativa kostnader måste också omfatta andra kostnader, såsom löner, skatter, hyrda utrymmet och vardagliga förnödenheter och utrustning.

5. Skapa en presentation i din affärsplan som illustrerar en-, fem – och 10-års delmål – denna del av din affärsplan kommunicerar planer för att främja en framgångsrik verksamhet. Sällan är en overnight sensation, därför potentiella finansieringskällor och investerare vill höra din organisatoriska mål. En genomtänkt och övertygande affärsplan förklarar företagets organisationsstruktur, ledningsfilosofi och hur referenser och expertis av samarbetspartners kommer att främja företagens tillväxt.

This entry was posted in Apotek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.