Öva mindfulness

Mindfulness, det ständigt så populära modeordet du förmodligen hört nyligen. Det är på modet i hälsosamhället, men är det allt det är knäckt för att vara? Vi har scoop.

Vad är mindfulness?

Mindfulness är konsten att vara närvarande och märka vad som händer i här och nu. Det finns många definitioner av vad det innebär att träna mindfulness, men de har alla samma grund — att stanna i nuet istället för att tänka på framtiden eller det förflutna. Att vara uppmärksam innebär att öva tacksamhet för vad du har, snarare än vad du inte har eller önskar att du hade. Det beskrivs också som en form av självreglering som hjälper dig att vara mer öppen och acceptera, ett glas halvfull typ av person. Medan många tror att mindfulnessens konst är svår eller tidskrävande, behöver det inte vara. Det kan vara så enkelt som att ta en stund att märka andan. (Oroa dig inte, vi kommer att dyka in i detta mer nedan.) Det är ingen överraskning att fler kliniker och hälsoutövare kommer ombord med mindfulness, det verkar vara en potentiell motgift mot stress och ett kraftfullt verktyg för att förbättra ditt mentala och fysiska välbefinnande.

Varför är mindfulness viktigt?

Som cardio är bra för din kropp, är mindfulness en övning för ditt sinne. Ångestsymtom blir allt vanligare i primärvården, såsom överdriven oroande och spänning. Det uppskattas att 22% av patienterna som ses för ångestrelaterade symtom är förknippade med generaliserat ångestsyndrom, vilket tyder på ett behov av ytterligare resurser för att lindra dessa symtom i denna studie, visar resultaten att mindfulness-baserade stressreduceringsprogram rapporterade signifikanta minskningar av ångest hos dem med generaliserade ångeststörningar. Denna typ av aktiviteter kan också förbättra våra reaktioner på stress (våffeljärn för belgiska våfflor). En annan studie tyder på att blodtrycksavläsningar förbättrades hos hypertensiva patienter som övade regelbunden meditation. Mental hälsa kan vara korrelerad till vår övergripande hälsa som tyder på en mindfulness-övning kan ha en gynnsam effekt på vårt immunförsvar och fysiska välbefinnande. Eftersom mindfulness håller oss rotade i nuet kan det vara ett kraftfullt verktyg för att hjälpa oss att njuta av livet mer. Det kan också hjälpa oss att märka de små saker vi ibland tar för givet, som att lukta frisk luft eller rosor.

3 sätt att träna mindfulness varje dag

Uppmärksam andning

Mindful andning i sin grundläggande form är att pausa och fokusera på hur du andas in och Ut. Detta bidrar till att flytta vårt fokus till det lugna mönstret i andan. Det hjälper oss också att ta djupare, mer avsiktliga andetag för att öka mängden syre vi tar in. Mindful andning saktar ner oss i den upptagna världen vi lever i, även för bara några minuter.

Gående meditation

Nästa gång du går till kaféet eller till toaletten, ta dig tid att observera vad som finns omkring dig. Vad ser du? Vad luktar du? Vad hör du? När du har ditt söta kaffe i handen, var uppmärksam på hur det smakar på att gå tillbaka till kontoret. Denna övning är perfekt för att märka de små sakerna du är omgiven av varje dag.

Kroppsskanning

Skanna din kropp för alla olika känslor som händer samtidigt. Detta är ett utmärkt verktyg att använda när som helst på dagen, men kan enkelt integreras första på morgonen eller strax före sängen. När du vaknar, istället för att flytta ditt sinne till din att göra-lista, försök att börja på toppen av ditt huvud och kolla in hur varje del av din kropp känns och slutar med fötterna. Det är OK om dina ögon känner sig trött är en sak du märker (trots allt solen kanske ännu inte är uppe bästa våffeljärn). Vanderbilt University skapade en fantastisk resurs för denna aktivitet om du är i guidad mindfulness. Oavsett om du är helt ny på mindfulness eller en erfaren veteran, är det inte för sent att stärka din övning. Vid en medicinsk tror vi att din mentala och andliga hälsa är lika viktig som din fysiska hälsa. Har du fortfarande frågor? Boka tid för att prata med din primära vårdgivare idag.

This entry was posted in Mindfulness. Bookmark the permalink.